Wednesday 18 January 2012

langkah permulaan..

seperti orang lain.. Kehidupan penuh dengan cabaran.. banyak pula cabang persimpangan..
menyebut tentang persimpangan, pasti pemilihan arah adalah jawapannya.. namun, cabang dalam hidup akan menentukan hari depan setiap orang.. sedarkah kita?? kalau dalam pencarian arah di hutan ataupun jalan raya, pasti kompas dan papan tanda yang akan menjadi panduan kita.. soalannya, arah jalan raya kehidupan kita??
apakah panduannya??

Firman Allah swt dalam Al-Quran:
Dia-lah yang mengutuskan Rasul-nya dengan membawa petunjuk dan agama yang hak agar dimenangkan-Nya terhadap semua agama. Dan cukuplah Allah sebagai saksi. (al-Fath:28)

Allah telah utuskan Rasulullah saw sebagai pebawa petunjuk kepada selurauh umat manusia.. jom kita renung-renungkan seketika.. Allah telah berikan garis panduan kepada kita umat manusia dalam kitabnya.. namun adakah kita ikuti?? Allah telah berikan kepada kita Rasulullah sebagai contoh untuk dicontohi, namun, adakah kita contohi??

Firman Allah swt dlm Al-Quran:
"Katakanlah: "sesungguhnya aku ini hanyalah seorang manusia, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa". Barangsiapa mengharapkan perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah iaa mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya". (Al-Kahfi:110)

Rasulullah sebagai manusia biasa.. pernah tak kita fikirkan mengapa Allah pilih Rasulullah dalam kalangan manusia?? mengapa tidak sahaja Allah pilih Rasulullah dalam kalangan malaikat?? jawapannya, kerana manusia mampu melihat manusia.. sekiranya seorang manusia mampu melakukan sesuatu, manusia lain juga mampu.. ya, kita mampu mengikuti langkah rasulullah.. tapi pernahkah kita cuba untuk ikutinya??
Rasulullah pernah menjadi pemimpin negara, pernah menjadi penglima perang, pernah menjadi imam, pernah menjadi suami, pernah menjadi ayah,pernah menjadi seorang anak.. kita juga mampu..

Buatlah renungan seketika.. Pada zaman kegemilangan Abassiyah.. Ramai ilmuan-ilmuan islam yang dilahirkan.. pada asasnya, mereka berpandukan Al-Quran.. mereka berpandukan sunnah Rasulullah saw.. akhirnya nama Islam di julang pada ketika itu sehingga ada penuntut dari negara barat yang tinggal di kota baghdad itu semata2 untuk mempelajari ilmu pada ketika itu..

ayuh, bersamalah kita orakkan kaki, susun langkah untuk membina kejayaan di dunia dan di akhirat..
wassalam..

No comments:

Post a Comment